Menu

Porady dla rodziców

Opóźniony rozwój mowy

ORM- opóźniony rozwój mowy, oznacza sytuację, gdy dziecko nie osiąga kolejnych etapów rozwoju mowy zgodnie z oczekiwaniami dla swojego wieku. W praktyce oznacza to, że dziecko może mieć trudności z wymawianiem słów, konstrukcją zdań czy porozumiewaniem się z innymi.

Mowa odgrywa ważną rolę w społecznych kontaktach człowieka z innymi ludźmi. Dzięki odbieraniu i rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający je świat, a dzięki umiejętności mówienia i precyzyjnej komunikacji zdobywa potrzebne mu informacje, wyraża własne myśli, uczucia i pragnienia.

Prawidłowy rozwój mowy dziecka stanowi podstawę kształtowania się i rozwoju jego osobowości, warunkuje prawidłowy proces myślenia dziecka. Początkowo ma ono charakter konkretno – obrazowy – dziecko posługuje się wyrazami oznaczającymi konkretne przedmioty. Wraz z poszerzaniem zasobu słownictwa myślenie konkretno – obrazowe przechodzi w myślenie abstrakcyjne. Rozwój społeczny jest ściśle uzależniony od rozwoju mowy. Kontakty z otoczeniem stymulują proces myślenia dziecka, wzbogacają zasób jego słownictwa, przyczyniają się do stosowania poprawnych form gramatycznych, uczą właściwego posługiwania się melodią, akcentem, intonacją i rytmem wypowiedzi. Wszelkie zaniedbania środowiskowe, brak wzorców do naśladowania lub istnienie nieprawidłowych wzorców mowy skutkują opóźnionym rozwojem mowy bądź wadami wymowy u dzieci. Prawidłowy rozwój mowy, poza poprawnym myśleniem i rozwojem społecznym, świadczy o dojrzałości dziecka do podjęcia nauki szkolnej.

Znaczne opóźnienie w kształtowaniu się mowy dziecka w stosunku do norm rozwojowych określa się mianem opóźnionego rozwoju mowy. Jeżeli do 3 roku życia mowa nie rozwinie się (dziecko wymawia tylko pojedyncze wyrazy) należy podejrzewać opóźniony rozwój mowy. Opóźnienie rozwoju mowy może przejawiać się w:

·       późniejszym pojawieniu się gaworzenia,

·       późniejszym pojawieniu się pierwszych słów,

·       ubóstwie słownika (mała liczba używanych i rozumianych słów),

·       późniejszym pojawieniu się zdań prostych i złożonych,

·       używaniu nieprawidłowych form gramatycznych,

·       przedłużającym się okresie swoistej mowy dziecięcej.

Zgodnie z normami rozwojowymi 3 -latek powinien mówić ok. 1000 słów, budować kilkuwyrazowe zdania a jego mowa powinna być zrozumiała dla otoczenia.

Dziecko 3 -letnie jest już w stanie swobodnie komunikować się ze swoim otoczeniem, a zatem niemówiący 3 -latek nie jest normą.

W rozwoju mowy wyróżniamy następujące okresy :

  • okres melodii zwany również okresem przygotowawczym (0-1. r. ż.)
  • okres wyrazu (1.-2. r. ż.)
  • okres zdania (2.-3. r. ż.)
  • okres swoistej mowy dziecięcej (3.-7. r. ż.)

W przypadku każdego zdrowego dziecka rozwój mowy powinien przebiegać harmonijnie.

Wskazówki dla rodziców jak wspierać rozwój mowy dziecka: 

  • mówmy do naszych dzieci poprawnie;
  • nie używajmy zmiękczeń i niepotrzebnych zdrobnień;
  • nie bójmy się poprosić o pomoc logopedy.

 

Bibliografia:

G. Jastrzębowska., Istota i klasyfikacja opóźnień rozwoju mowy. Opole, 1997

L. Kaczmarek., Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin, 1966

J. Porayski-Pomsta , O rozwoju mowy dziecka. Warszawa, 2015

A. Banaszkiewicz, Rozwój sprawności językowych w ontogenezie [w:] Surdologopedia, 2015.

  • autor: Natalia Szynal

Odnośniki

Informacje kontaktowe

Dane kontaktowe

dane kontaktowe

Przedszkole Publiczne Jelonek w Papowie Toruńskim

ul. Warszawska 24, Papowo Toruńskie
87-148 Łysomice

Kontakt sekretariat: 
56 678 32 83
516 077 147

e-mail: przedszkole@przedszkole-jelonek.pl

Elektroniczna Skrzynka Podawcza ePUAP2

Przedszkole Publiczne Jelonek w Papowie Toruńskim: /PPJELONEK/SkrytkaESP 

Elektroniczne załatwianie spraw

e-doręczenia

Adres doręczeń elektronicznych (ADE) Przedszkola Publicznego Jelonek w Papowie Toruńskim

AE:PL-53290-84067-CBBWT-34 

 

[obiekt mapy] Lokalizacja przedszkola na mapie