Menu

Porady dla rodziców

Pozytywna dyscyplina - wprowadzenie i założenia jednej z metod wychowawczych

To jak ważne i zarazem bardzo trudne jest wychowanie dziecka, wie każdy rodzic ale także nauczyciel, który ten proces wspomaga.  Pojawiają się pierwsze sukcesy i bolesne porażki. Nie ma gotowej recepty na właściwe postępowanie czy jednej, dającej pełen sukces metody. Są jednak sposoby, które ten proces wychowawczy mogą wspomóc i jednym z nich jest POZYTYWNA DYSPCYPLINA.

Positive Discipline to program opracowany przez dr Jane Nelsen. Opiera się na pracach Alfreda Adlera i Rudolfa Dreikursa i ma na celu nauczenie młodych ludzi, jak stać się odpowiedzialnymi, szanującymi i zaradnymi członkami swoich społeczności. Adler opowiadał się za traktowaniem dzieci z szacunkiem, ale argumentował również, że rozpieszczanie dzieci nie jest dla nich zachęcające i prowadzi do problemów społecznych i behawioralnych. Metoda ta uczy rodziców umiejętności bycia jednocześnie miłymi i stanowczymi.

Pozytywna dyscyplina to kluczowe zasady:

  • Szacunek: Traktowanie dziecka z szacunkiem jest kluczowe. Oznacza to słuchanie, docenianie i akceptowanie jego uczuć i potrzeb. Szacunek powinien być wzajemny – rodzice również oczekują szacunku ze strony dziecka.
  • Zrozumienie: W pozytywnej dyscyplinie rodzice starają się zrozumieć perspektywę dziecka. To pomaga im dostrzec, dlaczego dziecko może reagować w określony sposób i jakie potrzeby kierują jego zachowaniem.
  • Nauka przez doświadczenie: Zamiast wymierzania kary, pozytywna dyscyplina skupia się na konsekwencjach naturalnych i logicznych. Dzieci uczą się poprzez doświadczenie, jakie są skutki ich działań, co pomaga im rozwijać umiejętność podejmowania odpowiedzialnych decyzji.
  • Budowanie umiejętności społecznych: Pozytywna dyscyplina stawia na naukę umiejętności społecznych, takich jak rozwiązywanie konfliktów, radzenia sobie z emocjami i współpraca. Warto wspierać dzieci w rozwoju tych umiejętności poprzez rozmowy i wspólne ćwiczenia, także w zakresie inteligencji emocjonalnej.

W metodzie tej ważne jest dziecko ale równie ważny jest rodzic. Metoda skupia się na budowaniu relacji a żeby te były właściwe, obie strony muszą czuć się dobrze. Zazwyczaj nie są stosowane kary a naturalne konsekwencje, choć sposób ten zakłada, że bywają sytuacje, w których rodzic musi zareagować natychmiast, by położyć kres nieodpowiedniemu zachowaniu dziecka i wtedy kara może przynieść oczekiwane rezultaty. Należy zwrócić jednak uwagę na fakt, że DŁUGOFALOWE STOSOWANIE KAR NIE UCZY DZIECI WŁAŚCIWEGO POSTĘPOWANIA A JEDYNIE UNIKANIA TYCH KAR.

Przykład: Przyłapaliśmy dziecko na kłamstwie. Nakrzyczeliśmy na nie i dostał karę, np. zakaz korzystania z tabletu. Co zrobi dziecko następnym razem? Okłamie ale tym razem zrobi to lepiej, by uniknąć kary. Pozytywna dyscyplina w tej kwestii podpowiada, by wcześniej zbudować z dzieckiem relację pełną zaufania a przyłapanemu na kłamstwie dać szanse na wyjaśnienie i spokojną rozmowę. W mojej grupie przedszkolnej stosuję podobną zasadę. Nigdy nie ponosi konsekwencji ten, kto potrafi przyznać się do winy w myśl porzekadła „lepsza gorzka prawda niż słodkie kłamstwo”.

Oto kilka innych przykładów jak dyscyplinować dzieci w praktyce czyli motywować ich do działania, właściwego zachowania:

ZACHOWANIE

DZIECKA

DYSCYPLINOWANIE

NIE

TAK

 

 

Dziecko krzyczy w autobusie.

 

 

 

 

 

Komunikacja i wyjaśnienie

oczekiwań- nie zakładaj, że

dziecko wie czego od niego

oczekujesz. Określ to, unikaj

uogólnień.

Nie hałasuj!

Proszę, byś mówił ciszej, bo innym może przeszkadzać hałas.

 

Dziecko porządkuje pokój.

 

 

Skupienie na pozytywnym

wzmacnianiu- doceniamy

wysiłki i osiągniecia.

No, w końcu jest tu porządek.

Świetnie poradziłeś sobie z ułożeniem zabawek.

 

Dziecko chce obejrzeć bajkę ale musi posprzątać zabawki.

 

Zwracanie uwagi na

konsekwencje działań-

dziecko uczestniczy w

naturalnych konsekwencjach

swojego postępowania.

Masz 15 min na posprzątanie klocków.

Zapewne 15 min wystarczy, byś ułożył klocki. Jeśli zajmie ci to więcej czasu nie zdążysz obejrzeć bajki.

W przypadku przekroczenia czasu dziecko tej bajki nie ogląda.

 

Dziecko nie chce jeść warzyw.

 

Zapewnianie możliwości

wyboru- w celu zapewnienia

autonomii dziecku.

Musisz zjeść wszystkie warzywa z talerza.

Na twoim talerzu są 3 różne warzywa. Które z nich dziś spróbujesz?

 

To podstawy POZYTYWNEJ DYSCYPLINY w mikro pigułce.

Drodzy rodzice każda metoda wychowawcza jest dobra jeśli nie upokarza, nie zawstydza i nie poniża Waszych dzieci. Jestem przekonana, że poświęcony im czas, właściwe relacje oparte na miłości, szacunku i zrozumieniu a także szczerość i autentyczność w komunikacji, to klucz do sukcesu jakim jest szczęśliwe i mające na uwadze dobro innych DZIECKO.

Wszyscy popełniamy błędy i ten bilans porażek należy uwzględnić w procesie wychowawczym. Jak mawiał Edward Phelps: „Człowiek, który nie robi błędów, zwykle nie robi niczego…”.

Zachęcam Państwa do obejrzenia webinaru z Iwoną Michniewicz, edukatorką Pozytywnej Dyscypliny w Polsce. Poniżej link do kanału YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=EvvTvm617vw

 

 

Materiały wykorzystane w artykule:

Jane Nelsen „Pozytywna dyscyplina”

https://www.novakid.pl/blog/pozytywna-dyscyplina-dla-dzieci-jak-ja-wdrozyc/

https://www-positivediscipline-com.translate.goog/about-positive-discipline?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=rq

https://parenting.pl/pozytywna-dyscyplina

  • autor: Małgorzata Buller-Jóźwicka

Odnośniki

Informacje kontaktowe

Dane kontaktowe

dane kontaktowe

Przedszkole Publiczne Jelonek w Papowie Toruńskim

ul. Warszawska 24, Papowo Toruńskie
87-148 Łysomice

Kontakt sekretariat: 
56 678 32 83
516 077 147

e-mail: przedszkole@przedszkole-jelonek.pl

Elektroniczna Skrzynka Podawcza ePUAP2

Przedszkole Publiczne Jelonek w Papowie Toruńskim: /PPJELONEK/SkrytkaESP 

Elektroniczne załatwianie spraw

e-doręczenia

Adres doręczeń elektronicznych (ADE) Przedszkola Publicznego Jelonek w Papowie Toruńskim

AE:PL-53290-84067-CBBWT-34 

 

[obiekt mapy] Lokalizacja przedszkola na mapie