Menu

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu stanowią istotny element wspierania rozwoju dzieci, które napotykają różnorodne trudności, zarówno emocjonalne, jak i poznawcze oraz motoryczne. Celem tych zajęć jest wyrównanie braków rozwojowych, pomoc w przezwyciężaniu trudności oraz wzmocnienie mocnych stron dzieci. Dzięki temu wspiera się je w lepszym funkcjonowaniu zarówno w środowisku przedszkolnym, jak i w przyszłości - w szkole oraz życiu społecznym.

1. Cel zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest wsparcie dziecka w przezwyciężaniu jego trudności, które mogą dotyczyć rozwoju poznawczego, emocjonalnego, motorycznego lub społecznego. Zajęcia te mają na celu:

  • wyrównywanie braków w umiejętnościach niezbędnych do funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
  • poprawę koncentracji uwagi oraz umiejętności poznawczych, takich jak pamięć, logiczne myślenie czy orientacja przestrzenna.
  • wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego, co pomaga w budowaniu relacji z rówieśnikami.
  • usprawnianie motoryki dużej i małej, co jest kluczowe dla późniejszej nauki pisania, rysowania czy wykonywania innych precyzyjnych zadań.

Zajęcia te są dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego dziecka, co pozwala na efektywne wspieranie rozwoju w kluczowych dla niego obszarach.

2. Grupa dzieci uczestniczących w zajęciach

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne przeznaczone są dla dzieci, które wykazują różnego rodzaju trudności w rozwoju, zarówno fizycznym, jak i poznawczym. Mogą to być dzieci z opóźnieniami w rozwoju motorycznym, trudnościami w koncentracji uwagi, problemami emocjonalnymi, a także dzieci, które mają problemy z integracją społeczną. Na podstawie obserwacji przeprowadzonych przez nauczycieli oraz specjalistów, takich jak psychologowie czy pedagodzy specjalni, ustala się potrzeby dziecka i formę wsparcia, jaką należy mu zapewnić.

3. Metody stosowane na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych

Podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu stosuje się różnorodne metody terapeutyczne, które pozwalają na wszechstronne wspieranie dziecka w jego rozwoju:

  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne: Bazuje na naturalnych formach ruchu, takich jak turlanie, czołganie, wspinanie, co rozwija świadomość ciała, koordynację ruchową oraz relacje społeczne. Pomaga w budowaniu poczucia bezpieczeństwa i zaufania.
  • Integracja Sensoryczna (SI): Jest to metoda mająca na celu pomoc w prawidłowym przetwarzaniu bodźców zmysłowych. Dzieci z trudnościami w zakresie integracji sensorycznej często wykazują problemy z koordynacją ruchową lub reakcją na bodźce, co przekłada się na ich funkcjonowanie w przedszkolu. Terapeuci pracują z dziećmi, angażując je w różnorodne aktywności, które pomagają im w lepszym odbieraniu i przetwarzaniu bodźców.
  • Terapia zajęciowa: W ramach tej terapii dzieci biorą udział w aktywnościach wspierających rozwój motoryki małej, takich jak układanie puzzli, rysowanie, lepienie z plasteliny, manipulowanie różnymi przedmiotami. Celem terapii zajęciowej jest poprawa zdolności manualnych, co później wpływa na sprawność szkolną, zwłaszcza w zakresie pisania.
  • Ćwiczenia logopedyczne: Zajęcia te obejmują różnorodne ćwiczenia mające na celu usprawnienie aparatu mowy, rozwój umiejętności językowych oraz komunikacyjnych. Pomagają dzieciom, które mają trudności w wyrażaniu swoich potrzeb lub które wykazują opóźnienia w rozwoju mowy.
  • Bajkoterapia: Wykorzystywanie bajek terapeutycznych pozwala dzieciom lepiej rozumieć własne emocje oraz radzić sobie z trudnościami emocjonalnymi, jak lęki czy problemy w relacjach z rówieśnikami. Bajki uczą wartości i pomagają w budowaniu pozytywnych postaw.

4. Korzyści z udziału w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych

Regularne uczestnictwo w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych przynosi liczne korzyści, które przekładają się na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu oraz w późniejszym życiu szkolnym. Do najważniejszych korzyści należą:

  • poprawa koordynacji ruchowej i motoryki małej, co wspiera przygotowanie do nauki pisania.
  • wzmocnienie koncentracji uwagi oraz rozwój pamięci i innych funkcji poznawczych.
  • zwiększenie pewności siebie oraz lepsze radzenie sobie z emocjami i budowanie pozytywnego obrazu siebie.
  • rozwijanie umiejętności społecznych, takich jak współpraca, komunikacja i rozwiązywanie konfliktów.

Dzięki takim zajęciom dzieci nie tylko lepiej radzą sobie w grupie rówieśniczej, ale także są lepiej przygotowane do wymagań edukacyjnych, jakie stawia przed nimi szkoła.

5. Rola rodziców i współpracy z przedszkolem

Efektywność zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w dużej mierze zależy od współpracy między przedszkolem a rodzicami. Rodzice są kluczowym ogniwem w procesie terapeutycznym dziecka, dlatego powinni być na bieżąco informowani o postępach oraz angażowani do pracy nad rozwijaniem umiejętności w domu. Wspólne działania nauczycieli, specjalistów oraz rodziców zwiększają szanse na osiągnięcie zamierzonych celów i poprawę funkcjonowania dziecka.

Podsumowanie

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne odgrywają ważną rolę w procesie wsparcia rozwoju dzieci, które wykazują trudności w różnych obszarach funkcjonowania. Dzięki zróżnicowanym metodom pracy, odpowiedniemu wsparciu specjalistów oraz zaangażowaniu rodziców, można skutecznie wspierać dzieci w przezwyciężaniu trudności oraz rozwijaniu umiejętności, które są kluczowe dla ich przyszłości edukacyjnej i społecznej.

Bibliografia

  1. Bogdanowicz, M. (2006). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Harmonia.
  2. Kielin, J. (2002). Rehabilitacja i edukacja dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk: GWP.
  3. Ayres, A. J. (2012). Dziecko a integracja sensoryczna. Warszawa: Wydawnictwo Harmonia.
  4. Gruszczyk-Kolczyńska, E., & Zielińska, E. (2011). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP.
  5. Sadowska, L. (2018). Terapia zajęciowa w pracy z dziećmi przedszkolnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

 

  • autor: Aleksandra Janus, Milena Gil
  • plakat przedstawiający założenia pracy teraputy

Odnośniki

Informacje kontaktowe

Dane kontaktowe

dane kontaktowe

Przedszkole Publiczne Jelonek w Papowie Toruńskim

ul. Warszawska 24, Papowo Toruńskie
87-148 Łysomice

Kontakt sekretariat: 
56 678 32 83
516 077 147

e-mail: przedszkole@przedszkole-jelonek.pl

Elektroniczna Skrzynka Podawcza ePUAP2

Przedszkole Publiczne Jelonek w Papowie Toruńskim: /PPJELONEK/SkrytkaESP 

[obiekt mapy] Lokalizacja przedszkola na mapie