Menu
Menu
Ważne strony
Porady dla rodziców
Wpływ nadużywania sieci na rozwój mózgu dziecka
Nowe technologie są symbolem naszych czasów. Dynamicznie się rozwijają, dając nam coraz więcej możliwości, co skłania nas do częstego z nich korzystania. Wiele osób nie wyobraża sobie życia bez komputera, a brak smartfona w torbie czy kieszeni po wyjściu do pracy powoduje niepokój. To doświadczenie osób dorosłych. A co z dziećmi? One urodziły się w świecie nowych technologii. To ich naturalne środowisko. Można zaryzykować stwierdzenie, że pierwszy kontakt z mediami cyfrowymi mają w zasadzie zaraz po urodzeniu. Coraz częściej obserwuje się, że już kilkuletnie dzieci borykają się z problemem nadużywania sieci. Rodzice udostępniają im telefony lub tablety, co pozwala dorosłym zająć się innymi sprawami. Kiedy powtarza się to codziennie, może się stać nawykiem. Brak równowagi między czasem offline i online jest istotną sprawą.
Mózg człowieka jest bardzo plastycznym organem. Przez całe życie podlega ciągłym zmianom na poziomie komórek nerwowych i połączeń neuronalnych. Przy czym w pierwszych latach życia mózg człowieka rozwija się najintensywniej. Do tego rozwoju dziecko potrzebuje doświadczania świata wszystkimi zmysłami – musi go zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć, posmakować. Ograniczenie pola działania dziecka i rodzaju bodźców może mieć negatywny wpływ na rozwój struktur neuronowych mózgu. Mózg dziecka potrzebuje również intensywnych relacji z innymi osobami. Ani telewizja, ani komputery nie zastąpią kontaktów z opiekunami czy innymi dziećmi, wspólnej zabawy, wspólnego czytania książek i innych doświadczeń, dzięki którym dzieci uczą się otaczającego je świata.
Badania potwierdzają, że intensywna ekspozycja na urządzenia ekranowe szkodzi szarym komórkom i osłabia sprawność umysłową. Zwracają też uwagę na zależność między intensywnym korzystaniem z mediów cyfrowych a zmniejszeniem wydajności mózgu, choćby w obszarze pamięci krótkotrwałej. Nie musimy zapamiętywać dat czy, numerów telefonów – teraz robią to za nas urządzenia. Mózg rozleniwia się więc w tym obszarze i dostosowuje swoje funkcjonowanie do rozwiązań, które mu proponujemy.[1] Z jednej strony nadmiar bodźców sprawia, że pojawiają się trudności w skupieniu uwagi i koncentracji, a z drugiej jakość dostarczanych bodźców nie stymuluje mózgu w taki sposób, żeby można było mówić o jego zrównoważonym rozwoju. Osoby, które nadużywają sieci, mają często nadmiernie rozwiniętą w porównaniu do prawej lewą półkulę mózgu. Jaki ma to wpływ na nasze zdolności? Lewa półkula jest odpowiedzialna za myślenie analityczne, czynności logiczne i racjonalne, a prawa – za działania kreatywne-: muzyczne, artystyczne, symboliczne. Naukowcy nie pozostawiają złudzeń również co do tego, że nadmierne korzystanie z sieci może mieć wpływ na niedostateczny rozwój emocjonalny. [2]
Niemiecki neurolog Manfred Spitzer wprowadził jakiś czas temu pojęcie „demencji cyfrowej”. W swojej książce Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci pisze o tym, jak niekorzystny wpływ na nasze fizyczne i psychiczne funkcjonowanie wywiera niekontrolowane korzystanie z nowych technologii. Podkreśla, że takie bezrefleksyjne zanurzenie się w świecie wirtualnym, szczególnie przez nasze dzieci, może się przejawiać problemami w „samodzielnym myśleniu, zubożeniem zdolności komunikacyjnych i myślenia abstrakcyjnego, zaburzeniami pamięci, uwagi i orientacji przestrzennej oraz problemami w nauce”
Jak możemy przeciwdziałać demencji cyfrowej u dzieci?
- Nie udostępniajmy dzieciom poniżej 2. rok życia urządzeń ekranowych.
- Korzystajmy z mediów cyfrowych w zrównoważony sposób, zadbajmy o balans między czasem online i offline – zarówno u naszych dzieci, jak i u siebie.
- Ćwiczmy mózg, działa on bowiem jak mięsień, który żeby dobrze funkcjonować, potrzebuje kreatywnych, stymulujących go bodźców. Uczmy dzieci języków, gry na instrumentach – to pobudza obie półkule mózgowe.
- Zadbajmy o wysiłek fizyczny dziecka oraz czas na odpoczynek i regenerację
Zapraszamy do pobrania ulotki ze strony
http://www.mamatatatablet.pl/pliki/uploads/2015/10/broszuraMTTnet.pdf
[1] Źródło :https://rodzice.fdds.pl/wiedza/wplyw-naduzywania-sieci-na-rozwoj-mozgu-dziecka/
[1] http://newsroom.ucla.edu/stories/081015_gary-small-ibrain
[2] http://www.kbri.re.kr
[2] http://mamatatatablet.pl/campaign/