Menu
Menu
Ważne strony
Porady dla rodziców
Jak ważna jest prawidłowa koordynacja wzrokowo-ruchowa?
Prawidłowy i harmonijny rozwój dzieci w wieku przedszkolnym ma służyć przygotowaniu maluchów nie tylko do nauki w szkole ale także do dalszego życia codziennego jako nastolatkowie, a potem osoby dorosłe. Dla wielu umiejętności jakie powinny opanować przedszkolaki bardzo ważna jest dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa. „Koordynacja wzrokowo-ruchowa jest to zdolność do zharmonizowania ruchów gałek ocznych z ruchami całego ciała lub któregoś z jego części (Gdy osoba sięga po jakiś przedmiot, wówczas jej ręką kieruje wzrok, gdy kopie piłkę jej nogą kieruje wzrok).” Zadań wymagających od nas jednoczesnego użycia oczu i rąk jest wiele, także w życiu codziennym, dlatego tak ważna jest odpowiednia stymulacja koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Do czego potrzebna jest nam koordynacja wzrokowo-ruchowa?
- Używamy koordynacji ręka-oko, gdy piszemy. Kiedy zaczynamy tworzyć linie, oczy nasze przesyłają informacje wizualne do mózgu, aby poinformować go, gdzie znajduje się ręka i czy pismo jest czytelne. Dzięki tej informacji, mózg generuje instrukcje, jak musi poruszać się ręka w celu stworzenia odpowiednich linii i kształtów, tj. liter. Wzrokowa opinia pomaga również poprawiać błędne kształty (litery) wytwarzane przez poprzednie instrukcje motoryczne. Jest to sekwencja szybkich i precyzyjnych działań mechanicznych, które wymagają pewnej zręczności i treningu.
- Podobna sekwencja ma miejsce, kiedy piszemy na klawiaturze. Rodzaj ruchów jest inny, ale nadal korzystamy z informacji wzrokowych, aby zakomunikować mózgowi, jak poprowadzić rękę.
- Podczas jazdy, ciągle używamy koordynacji ręka-oko, gdyż trzeba korzystać z informacji wizualnej, aby przemieszczać swoje ręce na kierownicy, utrzymując samochód na środku pasa i uniknąć wypadku.
- Prawie każdy sport wymaga użycia koordynacji wzrokowo-ruchowej, aby koordynować, co można zobaczyć na własne oczy wraz z ruchem ciała. W zależności od dyscypliny sportu, koordynacja ręka-oko (koszykówka, tenis, piłka nożna, itp) lub koordynacja oko-stopa (piłka nożna, biegi itp) będzie bardziej dominująca. Niezależnie od sportu, można liczyć na to, że oko będzie skoordynowane z jakąś częścią ciała, a więc bardziej odpowiednie określenie dla tego rodzaju koordynacji nazywa się koordynacją ruchową.
- Prawidłowa koordynacja oko-ręka warunkuje u dzieci umiejętność samodzielnego jedzenia i picia. Umieszczenie klucza w zamku wykorzystuje również koordynację ręka-oko. Podobnie jak włożenie karty kredytowej do czytnika, albo gdy dziecko bawi się zabawkami typu dopasowanie kształtu do otworu
W przedszkolu większość zadań, zabaw, prac plastyczno-technicznych ukierunkowana jest na rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej, ale watro pamiętać, że w domu także można ją kształtować. Oto kilka przykładów pożytecznych ćwiczeń, które jednocześnie usprawniają równie ważną małą motorykę:
- zabawy zręcznościowe z piłką: toczenie, rzucanie, chwytanie, celowanie, podrzucanie, kopanie
- zabawy plastyczne: zabawy z ciastoliną, plasteliną, piaskiem kinetycznym, ciastem (wspólne pieczenie) malowanie farbami, rękami, palcami, wypełnianie obrazków konturowych, rysowanie, wycinanie, wyklejanie, przyklejanie, wypychanie elementów, kalkowanie, pogrubianie linii rysunków, tworzenie kompozycji z wydzieranek
- nawlekanie korali, wiązanie i rozwiązywanie supełków, tworzenie "biżuterii"
- ćwiczenia grafomotoryczne: rysowanie po śladzie, łączenie kropek, rysowanie wg prostego wzoru
- wyszukiwanie elementów o tym samym kształcie, określonych elementów na obrazku, uzupełnianie obrazka o właściwe elementy, składanie obrazka w całość, puzzle, mozaiki, układanki
- budowanie przestrzenne z klocków
- układanie historyjek obrazkowych, układanie w odpowiedniej kolejności, dobieranie par
- zabawy z tablicą magnetyczną
Zanim zaczniemy z dzieckiem ćwiczyć należy pamiętać o kilku zasadach:
- Stosowane ćwiczenia muszą być różnorodne i urozmaicone.
- Żadne ćwiczenie nie powinno trwać za długo (ok 10 minut jedno, zestaw ćwiczeń 20-25 minut).
- Ćwiczenie należy przerwać w momencie, gdy dziecko jest zmęczone.
- W razie trudności należy zachęcać, motywować do ich pokonywania, można pomóc w wykonaniu ćwiczenia.
- Zawsze należy ćwiczenia doprowadzać do końca.
Nie zapominajmy, że najważniejsze jest wspólne spędzanie czasu a każda nasza aktywność z dzieckiem powinna być przede wszystkim dobrą zabawą!
Źródła:
Jastrząb Edukacja terapeutyczna [w:] Jastrząb J. (red.) Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002
Dąbrowska E., „Naturalna stymulacja koordynacji wzrokowo-ruchowej jako warunek dobrego przygotowania dzieci do nauki pisania i czytania” ,„Wychowanie Przedszkolne”
www.cognifit.com/pl
- autor: Milena Gil